Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Träningsövningar axel

Dina leder slits inte genom att du rör på dig. Tvärtom har fysisk aktivitet en positiv effekt på leder. Pfizer har därför tagit fram ett antal träningsövningar för olika leder som kan drabbas av artros. Programmet är framtaget i samarbete med legitimerade naprapater.

1. Shrugs/axellyft

Stå med gummibandet under fötterna och greppa gummibandsändarna med händerna. För mer motstånd strama upp gummibandet. Dra upp axlarna med utsträckta armar och sänk sakta ned igen. Upprepa 2 gånger 10-15 st.
 

2. Armpendling

Låt armen hänga rakt ned med hjälp av armens tyngd och gravitation. Man kan även använda en lättare tyngd (1-2 kg) för att skapa en större separation i axelleden. Pendla med armen framåt och därefter bakåt. Upprepa 15-20 gånger.
 

3. Armpendling sidled

Låt armen hänga rakt ned och pendla armen utåt och därefter inåt. Man kan även använda en lättare tyngd (1-2 kg) för att skapa en större separation i axelleden. Upprepa 15-20 gånger.
 

4. Armlyft

Håll armen och handleden rak längs sidan av kroppen. Lyft armen rakt ut åt sidan. Lyft ej högre än 90 grader i axelled. Upprepa 2 gånger 10-15 st.
 

5. Utåtrotation

Böj den skadade sidans armbåge 90 grader. Håll armbågen in mot midjan. Håll i gummibandet med den friska sidans hand mot den andra midjan. Vrid den skadade sidans arm utåt så långt du kommer. Håll emot på tillbakavägen.
 

6. Stålmannen

Placera gummibandet under fötterna/skorna och håll i gummibandsändarna. Sträck ena benet bakåt samtidigt som armarna lyfts framåt och uppåt. Upprepa med andra benet.
 

7. Klockan

Stå på alla fyra. Håll gummibandet i handen som ska tränas. Håll fast den andra ändan med andra handen. För armen runt som en klockvisare (som bilden visar). Gör 6 st steg/varv. Vila efter varje varv. Belastningen ska vara lätt till att börja med.
 

Granskad:

2012-12-18
HL - Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Träningsprogram

Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Nacke

Axel

Rygg

Hand

Höft

Knä

Fot