Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Träningsövningar för fot & tå

Dina leder slits inte genom att du rör på dig. Tvärtom har fysisk aktivitet en positiv effekt på leder. Pfizer har därför tagit fram ett antal träningsövningar för olika leder som kan drabbas av artros. Programmet är framtaget i samarbete med legitimerade naprapater.

1. Inåtvridning

Spänn fast ena änden av gummibandet och den andra änden runt fotens insida. Vrid sedan foten inåt med gummibandet som motstånd. Släpp sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st/ben.
 

2. Utåtvridning

Spänn fast ena änden av gummibandet och den andra änden runt fotens utsida. Vrid sedan foten utåt med gummibandet som motstånd. Släpp sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st/ben.
 

3. Häldrag

Ligg på golvet med båda fötterna/hälarna i golvet. Placera en handduk under vänster fot och dra sedan vänster häl mot dig så långt du kan. Sträck sedan på vänster knä. Efter 10-15 st häldrag upprepar du samma procedur fast nu med höger ben. Upprepa 2 gånger 10-15 st/ben.
 

4. Stående balans

Stå på vänsterbenet med lätt böjt knä. Böj höger knä till ca 90 grader. Om du kan stå still är det dags att försvåra övningen genom ex att blunda och/eller samtidigt borsta tänderna, stå på en mjuk matta. Stå 3 gånger 30-60 sek/ben.
 

5. Tårullning

Placera höger framfot i ena änden på en handduk. Böj på tårna så att du ”rullar” in handduken. Upprepa när handduken är inrullad.

Granskad:

2012-12-18
HL - Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Träningsprogram

Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Nacke

Axel

Rygg

Hand

Höft

Knä

Fot