Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Träningsövningar för hand & tumme

Dina leder slits inte genom att du rör på dig. Tvärtom har fysisk aktivitet en positiv effekt på leder. Pfizer har därför tagit fram ett antal träningsövningar för olika leder som kan drabbas av artros. Programmet är framtaget i samarbete med legitimerade naprapater.

1. Blomman

Linda ett gummiband runt fingrarna (som bilden visar). Sträck sedan på fingrarna så mycket det går. Sänk sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st. Anpassa motståndet genom att sträcka olika mycket på gummibandet.
 

2. Tumövning (baksida)

Linda ett gummiband runt ena tummen (som på bilden). Andra änden av gummibandet håller du i. För sedan tummen mot handryggen, sänk sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st. Anpassa motståndet genom att sträcka olika mycket på gummibandet.
 

3. Tumövning (framsida)

Linda ett gummiband runt ena tummen (som på bilden). Andra änden av gummibandet håller du i. För sedan tummen mot handflatan, sänk sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st. Anpassa motståndet genom att sträcka olika mycket på gummibandet.

4. Tumövning (utsidan)

Linda ett gummiband runt ena tummen (som på bilden). Andra änden av gummibandet håller du i. För sedan tummen uppåt, sänk sakta tillbaka. Upprepa 2 gånger 10-15 st. Anpassa motståndet genom att sträcka olika mycket på gummibandet.
 

5. Underamstöjning

Håll armen helt sträckt. Böj handleden nedåt. Böj in fingrarna. Lägg den andra handen över handryggen. Pressa försiktigt nedåt och utåt. Stanna kvar i denna position i ca 20-30 sek. Upprepa 3 gånger.
 

Granskad:

2012-12-18
HL - Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Träningsprogram

Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Nacke

Axel

Rygg

Hand

Höft

Knä

Fot