Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Träningsövningar nacke

Dina leder slits inte genom att du rör på dig. Tvärtom har fysisk aktivitet en positiv effekt på leder. Pfizer har därför tagit fram ett antal träningsövningar för olika leder som kan drabbas av artros. Programmet är framtaget i samarbete med legitimerade naprapater.

1. Shrugs/Axellyft

Stå med gummibandet under fötterna och greppa gummibandsändarna med händerna. För mer motstånd strama upp gummibandet. Dra upp axlarna med utsträckta armar och sänk sakta ned igen. Upprepa 2 gånger 10-15 st.
 

2. Ensidig shrugs/axellyft (med böjd nacke)

Stå på gummibandet under fötterna och greppa gummibandsändarna med händerna. Lägg höger öra mot höger axel (som bilden visar) och från denna position dra vänster axel uppåt. Sänk sakta axel nedåt och upprepa 2 gånger 10-15 st/sida.
 

3. Press med pannan

Placera ena handen på pannan. Pressa huvudet med handen som motstånd. Ingen rörelse ska ske.
 

4. Dubbelhaka

Ligg på golvet med en kudde under huvudet. För huvudet bakåt så att du får så många hakor som möjligt.
 

5. Diagonala lyft

Stå på händerna och knä (som bilden visar). Lyft därefter vänster arm och höger ben, sänk sakta tillbaka och lyft därefter höger arm och vänster ben. Upprepa 2 gånger 10-15 st/sida.
 
 

Granskad:

2012-12-18
HL - Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Träningsprogram

Träningsprogrammen finns för dessa leder:

Nacke

Axel

Rygg

Hand

Höft

Knä

Fot